it's all about me ok... =)

it's all about me ok... =)
Its Me!

Monday 22 August 2011

tidur.....tido

aku xtau npe skrg ni aku susah btol nk tdo mlm...
mcm skrg ni pon dh pkul 3 pagi still mate aku xde rse ngantok lgsung...
dh mcm2 aku wat nk bg boleh tdo..
tp xboleh jgak..
sbb stiap kali nk tdo je mesti ingat bnde2 xbest. sdih2..
haishhh...!
 masalahnye ble pagi baru la terasa ngantok sgt2
pastu tdo smpai ptg.
sakit bdn woo...!
tp aku rse maybe sbb aku dok umah je...
boring sgt waktu siang mmbuatkn aku asyik tdo n ble mlm xleh tdo..
ni klu ahmad rafizzi tau abesla aku..
hehe.... 
antara akibat lewat tido mlm:
TAK CUKUP TIDUR

- . lebih kepada pelajar atau pekerja . Kesan tak cukup tidur dan tidur lewat malam ni sama saja sebenarnya .



TIDAK CERGAS (Kesihatan)

- - Tidur malam sangat penting untuk kita kekal cergas , macam mana sekalipun kita berjaga waktu malam sehingga subuh dan tidur secukupnya pada waktu pagi hingga ke tengah hari . (tidur selepas subuh kan tak elok juga) . Tidur lewat boleh buat tekanan darah jadi rendah . Bagi perempuan period mereka akan terganggu.



BERKEMUNGKINAN AKAN MENGALAMI MASALAH TIDUR

- - Kalau anda tak ada masalah tidur sebelum ini dan tetiba mengamalkan habit tidur lewat malam , anda berkemungkinan bakal mendapat masalah tidur seperti Insomnia atau Hypersomnia .



GANGGUAN MENTAL , EMOSI DAN FIZIKAL

- - Tidur lewat malam boleh jadikan kita GEMUK dan susah nak KURUSkan badan(reaksi dalaman badan kita) .(terasa pulak)

- - Dari segi emosi pula , mereka akan jadi lebih pemarah , mood tak menentu (sway) dan macam – macam lagi emosi negatif (tak kan dapat positif la)

- - Tak perlu nak siapkan kerja sampai lewat malam sebab apa yang bakal anda korbankan apabila tidur lewat malam ialah mental yang akan jadi lembab dalam erti kata lain , B.L.U.R . (PERCAYALAH !)



SENANG DAPAT PENYAKIT DAN LAMBAT SEMBUH

- - Memang senang dapat penyakit dan susah nak sembuh selagi anda mengamalkan habit ini . Kurang tidur dan lewat tidur ini juga akan memberi kesan apabila kita sudah tua kelak (kata doktor) . Sekarang tak nampak sangat , nanti dah tua baru tahu .


 . Jadi , cuba elakkan tidur lewat malam ya kawan – kawan .

~peringatan untuk aku juga~

No comments:

Post a Comment